Amikor bajban van a kapcsolatunk, legtöbbször a társunkban keressük a hibát. Persze azonnal látjuk, hogy a másik mit rontott el. Rögtön tudjuk, hogy miben kellene megváltoznia, és nagyon könnyen panaszkodásba, siránkozásba kezdhetünk. Eleinte lehet, hogy működik is ez a dolog, persze, ha a szerelmünk érti a kifogásainkat és hajlandó változtatni. Én azonban azt mondom, ez csak […]

Panaszkodás, elégefetlenség a párkapcsolatban

Amikor bajban van a kapcsolatunk, legtöbbször a társunkban keressük a hibát. Persze azonnal látjuk, hogy a másik mit rontott el. Rögtön tudjuk, hogy miben kellene megváltoznia, és nagyon könnyen panaszkodásba, siránkozásba kezdhetünk.

Eleinte lehet, hogy működik is ez a dolog, persze, ha a szerelmünk érti a kifogásainkat és hajlandó változtatni. Én azonban azt mondom, ez csak rövidtávon hatásos! Mindig lehet újabb és újabb kritikát találni, aminek a társunk nem felel meg. Ez a cikk arról szól, hogyan tudjuk ezt a csapdát elkerülni és egy apróbb trükkel jobbá tenni a kapcsolatunkat.

Ne panaszkodjunk!

Az életünket általában ott szúrjuk el, hogy túl sokat panaszkodunk. Panaszkodunk rögtön reggel ébredés után magunknak, panaszkodunk amikor valakivel találkozunk aki érdeklődik és természetesen panaszkodunk a társunknak. Érezzük, hogy valami nem jó, de nem értjük miért látjuk olyan borúsan a világot és miért nem vagyunk elégedettek a szerelmünkkel.

Persze panaszkodni jó az adott pillanatban, mert úgy érezzük, hogy a sérelmeink megoldódnak tőle. Ez egy természetes emberi érzés, amitől senkinek sem kell szégyelleni magát. Azonban a panaszáradat megrontja a hangulatunkat és átformálja a gondolatainkat. Ez egy felesleges tevékenység, amit túl sokat gyakorolunk. Ha kiiktatjuk, rengeteg gondolatunk szabadul fel, amit másra fordíthatunk. Fel kell hagyni a panaszkodással!! VÉGLEG!!

Először leírom az elméletet és aztán a gyakorlati tippet is.

1) Figyeljük meg a saját elégedetlenkedéseinket!

Nézzük az elméletet.

  • Ki kell tűzni egy könnyen betartható célt, egy adott időtartamot, amikor nem hagyja el zokszó a szánkat és az elménket. Egyszerűen hangzik, ugye?! Könnyen betartható alatt azt értem, hogy megfigyelem magam: milyen gyakran panaszkodom, hány percenként és annál egy picivel hosszabb időt próbálok panaszmentes lenni. Ezt az időt egyre jobban, napról-napra nyújtom.
  • Meg kell figyelni azt is, hogy miket mondunk panaszkodáskor. Milyen szófordulatokat használunk, milyen események váltják ki. Ez azért fontos, hogy változtatni tudjunk rajta.
  • Van, aki sportot űz a panaszkodásból és van aki, csak 1x panaszkodik egy nap, de az nagyot szól. Ezek mind-mind fontos tényezők, amiket szem előtt kell tartani.Ha Ön abba a kategóriába tartozik, aki ritkán, de hosszabban szeret a sérelmeiről mesélni, meg kell próbálnia rövidíteni a panaszkodás idejét.
  • Végül azt kell megvizsgálnunk mik a negatív következményei a sirámainknak. Mert azok bizony mindig akadnak szép számmal. Fel kell ismernünk, hogy egyáltalán nyerünk-e valamit a panaszkodással!? Ha igen, nagyobb-e a nyereségünk, mint a veszteségünk?

Ez szépen hangzik, de hogy lehet megvalósítani? Máris bemutatok három egyszerű módot arra, hogy csökkenteni tudjuk ezeket magunkban.

(Figyelem! A Hogyan kezeljem a párommal a konfliktusainkat? című ingyenes minikönyvemben további hasznos konfliktus-kezelési tippeket olvashat ilyen helyzetekre. Innen tudja letölteni >>)

Számoljunk le a panaszkodásainkkal a gyakorlatban!

A gyakorlatban nagyon sokat tud segíteni az, ha végiggondoljuk, az elégedetlenség mit okozott a kapcsolatunkban. A korábbi tapasztalatainkra építve tudatosabbá válhatunk, amikor észrevesszük magunkon a panaszkodást.

Pozitív emlékek felhasználása a panaszkodás megszüntetésére:

Hogy ez jobban megfoghatóbb legyen, hadd mutassam be ezt egy kedves hölgy beszámolója alapján:

„Időről-időre kiborulok azon, hogy nem beszélgetünk eleget a férjemmel. Régebben hosszasan ecseteltem neki, hogy ez mennyire rosszul esik nekem és úgy érzem nem is szeret. Persze semmit nem értem el vele, csak azt, hogy az ismerős lemeznél rögtön kikapcsolt és egyik-fülén be a másikon ki szökött a mondandóm. Egy alkalommal azonban eszembe jutott, hogy hétvégén lesz időnk kettesben hosszabb időt tölteni és biztosan fogunk beszélgetni is. Úgy gondoltam egy picit még lehetek türelmes és megfelelő időben megfelelő helyen több kedve lesz megnyílni. Ez a praktika aztán hasznosnak bizonyult, a hétvégén sikerült egymásra hangolódni.”

Negatív emlékek felhasználása:

Ugyanígy használhatjuk az emlékeinket arra, hogy erőt nyerjünk a panaszáradatunk megállítására:

„Egyik házassági évfordulónkon, úgy gondoltam a meghitt vacsora alkalmas arra, hogy az összes sérelmemet tálaljam. Ez volt életem legszörnyűbb évfordulója, amit szívesen visszacsinálnék. Nem beszélgettünk, amit annyira vártam, hanem csak panaszkodtam. Az én fejemben ez a két élmény adja a megoldást, amikor a kevés beszélgetés miatt panaszkodni akarok. Elkezd villogni a vészjelzőm. Rengeteget nyerhetünk egy ilyen átrágott tapasztalással. Én az én nyereségem az, hogy, panaszkodás helyett inkább megkérdezem a férjemet őszintén, hogy milyen napja volt. Egy ilyen kérdésből sokszor egy jó beszélgetés kerekedik.”

Szándékosan nem az élet nehézségeit hoztam fel példának, de azokra is működik ez az elv. Mindent le lehet cserélni egy jobb, egy szebb egy reménytelibb gondolatra. Így a hozzáállásunk is más lesz, a megoldásra fogunk koncentrálni.

Pároknak egy hasznos ötlet panaszkodás ellen

Végül az ígért trükk, hogy mindezt még hatásosabban megéljük: a panaszmentes karkötő.

Ez egy olyan ékszer, amit felteszünk az egyik kezünkre, de amint zokszó hagyja el a szánkat, a másikra kell áttenni. Nagyon látványos!!

Először érdemes a kimondott dolgokkal gyakorolni, aztán jöhet a nehezítés a gondolatokkal.

Ha tetszett a cikk, segíts eljuttatni azoknak, akiknek hasznos lehet: